Tehnologia a intrat în vieţile noastre de la mic la mare.

Pe copiii de azi i-a întâmpinat încă din primii ani ai vieţii, iar copiilor de ieri le-a impus să se adapteze pe parcurs la schimbare. În toate cazurile, impactul ei (uneori benefic, alteori dezavantajos) se simte.
Astăzi toată lumea se întreabă dacă tehnologia este bună sau rea, comparând copilăriile trecute cu cele actuale, societatea trecută cu cea prezentă, oamenii de atunci și oamenii de acum.
Dacă luăm toate discuţiile și dezbaterile pe tema influenţei tehnologice, observăm că cea mai mare parte a cercetării este concentrată asupra gândirii – de la care pleacă atitudinile, comportamentele și evoluţia noastră. 

gandirea

Capacitatea de a reflecta, de a raţiona și de a trage concluzii pe baza experienţelor, a cunoștinţelor și a propriilor intuiţii – gândirea este funcţia congnitivă care ne-a adus ca specie în punctul de a fi capabili să comunicăm, să creăm, să construim, să evoluăm, să fim civilizaţi.
De mici copii observăm, învăţăm, ne amintim, ne întrebăm, discutăm în contradictoriu și acţionăm. Iar această funcţie este modelată încă de la cele mai fragede vârste, sub influenţa diverșilor stimuli înconjurători la care suntem expuși în familie, la școală sau oriunde în societate.
Dacă tehnologia este “bună” sau “rea” pentru felul în care copiii gândesc, nu putem spune sigur. Dar putem spune cu siguranţă că aceasta influenţează în mod direct felul în care creierul copilului se dezvoltă. Scriitorul Nicholas Carr spune că așa cum lectura încurajează creierul să fie atent și creativ, internetul ar fi întărit abilităţile creierul de a analiza și de a filtra informaţia rapid și eficient. Pentru că la vârsta copilăriei creierul este încă în dezvoltare, deci maleabil, noile tehnologii îl “aprind” în feluri foarte diferite faţă de situaţia generaţiilor trecute.

MINUSURI: ATENŢIA

Cei care au studiat efectul tehnologiei asupra atenţiei, esenţială pentru procesul gândirii – învăţării, memorării, rezolvării problemelor sau creativităţii – spun că această funcţie cognitivă este deosebit de maleabilă și de influenţabilă în raport cu mediul | contextul.

Dacă generaţiile trecute de copii își umpleau timpul liber cu lecturi care “cer” atenţie susţinută, imaginaţie sau consolidarea memoriei, stimulii vizuali primiţi odată cu introducerea televizoarelor, a monitoarelor și a ecranelor (de telefoane | tablete) se pare că au fragmentat atenţia și au solicitat tot mai puţin imaginaţia.

Apariţia internetului i-a adus pe copii într-o lume în care “atenţia sunsţinută pe termen lung este aproape imposibilă, imaginaţia nu este necesară, iar memoria este inhibată de diversitatea informaţiei”, crede Nicholas Carr. Tehnologia condiţionează creierul să dea atenţie informaţiei primite într-o manieră diferită faţă de cea a cititului.

Același Nicholas Carr folosește metafora diferenţei dintre scuba și jet ski.

scubaEvident, scufundările simbolizează lecturile, care permit aprofundarea informaţiei primite într-un ambient mai intim, restricţionat vizual, care necesită o concentrare mai mare.
jetDe partea cealaltă, jet ski-ul este ca o căutare pe internet: copilul se deplasează cu o viteză mare, este expus unei mari cantităţi de informaţie, înconjurat de detalii care îl distrag.
Studiile au arătat cum lecturile neîntrerupte încurajează o mai bună înţelegere decât cea a textelor online, care conţin link-uri sau redirecţionează lectura prin diverse alte metode. Lectura funcţionează mai bine decât media vizuală atunci când vorbim despre dezvoltarea gândirii critice și reflexive și bineînţeles despre dezvoltarea vocabularului (deci îmbogăţirea comunicării).

PLUSURI: O GÂNDIRE MAI COMPLEXĂ

Un alt studiu argumentează tocmai beneficiile tehnologiei în vieţile celor mici. Jocurile video îmbunătăţesc capacităţile vizual-spaţiale, antrenează atenţia, timpul de reacţie sau capacitatea de a identifica detaliile în “peisajele” aglomerate.

 

De asemenea, dacă unele studii spuneau că cei care petrec timp pe internet încep să ţină minte mai puţine informaţii, se pare că este mai degrabă vorba doar de o modificare: pentru că aceiași indivizi își dezvoltă capacitatea de a-și aminti mai ușor unde găsesc anumite informaţii | lucruri.

Atâta vreme cât sunt “de calitate”, programele | softurile îi pot ajuta pe cei mici să-și dezvolte diverse abilităţi. Mediul online le poate oferi copiilor un spaţiu virtual în care să își consolideze încrederea în sine – ceva ce poate la școală sau acasă nu se întâmplă în toate cazurile. O oră, două de “ecrane” pe zi, pot fi deosebit de utile copiilor, chiar și celor mai mici de 6 ani, care denotă deja o oarecare intuiţie în interacţiunea cu acestea.
Nu există nicio îndoială că noile tehnologii (sub directa influenţă a internetului) au puterea să modeleze gândirea copiilor de azi în moduri care avantajează sau dezavantajează. Iar lucrurile evoluează atât de rapid încât nu avem timpul necesar pentru a analiza și examina felurile în care acest fenomen influenţează dezvoltarea gândirii copiilor noștri. Mai ales în contextul în care nu ne putem raporta la copilăriile noastre și la efectele pe care tehnologia le-ar fi jucat în evoluţia noastră timpurie.

Dar să nu uităm că nu doar pe copii i-a schimbat. Și adulţii au deja o “relaţie” cu ea. Și în cazul părinţilor, această “relaţie” influenţează și percepţia copiilor în raport cu tehnologia. Iar de aici, ajungem de fapt la atitudini și comportamente.

Impactul aparatelor în vieţile copiilor depinde foarte mult de atitudinea noastră faţă de acestea. Tehnologia poate deveni nocivă pentru dezvoltarea lor DOAR atunci când nu există limită, control, echilibru. Deci deja vorbim despre trei detalii cheie în dezvoltarea relaţiei dintre copii și tehnologie: măsura, calitatea informaţiei și atitudinea. Dacă există echilibru, tehnologia poate fi folosită doar în avantajul copiilor – la teme sau proiecte școlare ori personale, la joacă educativă și la distracţie.

ATITUDINEA

Avantaje și dezavantaje sunt în toate, în special atunci când vorbim despre comportamente. Prea mult timp la calculator nu ajută la fel cum nici prea multe jucării nu ajută. Sau prea multă joacă. Sau prea multă școală. În general, ce e mult strică. Sau ce e prea puţin… Inclusiv în cazul adulţilor, nu doar al copiilor. Inevitabil, echilibrul trebuie găsit în toate.
La această concluzie ajungem inclusiv atunci când comparăm rezultatele studiilor desfășurate de cercetători în jurul acestui subiect. Concluziile pro și contra sunt la fel de credibile, iar “calea de mijloc” (în care încercăm să eliminăm dezavantajele și să exploatăm avantajele) este, cu siguranţă, singura soluţie. Pentru că așa cum spun cercetătorii, “Tehnologia este aici să rămână” și suntem abia la început. Lumea evoluează pe seama ei, iar oamenii pot evolua odată cu ea. Important este CUM.
“Copiii se plictisesc repede să facă un singur lucru. Tocmai de aceea, tehnologia, joaca în aer liber și distracţia cu jucăriile în casă nu se exclud reciproc, copiii fiind fericiţi să le facă pe toate”Profesor în educaţie la Universitatea Sheffield, Jackie Marsh spune un adevăr.

citat2
“Telefoanele, tabletele, computerele pot fi extrem de benefice în dezvoltarea copiilor mai ales atunci când sunt folosite atât cât trebuie și așa cum trebuie”.
Helen Moylett, președintele unei fundaţii de caritate care acţionează în sfera educaţiei timpurii (sub vârsta de 6 ani) consideră că nu este nimic rău în a expune copiii la tehnologii – în vederea obţinerii diverselor beneficii pentru dezvoltarea lor.
“Văd pălalaaaaaaaaaarinţi mergând pe stradă și fiind atenţi la telefoane mai degrabă decât la copiii lor”.
Un studiu recent realizat de Stirling University’s School of Education a descoperit că atitudinea familiei faţă de tehnologie influenţează în mod direct comportamentul copiilor.
Concluzionăm că am primit tehnologia în vieţile noastre indiferent de vârstă și că momentan încă învăţăm să o folosim cât mai avantajos pentru noi – atât copiii, cât și adulţii. Iar cheia este echilibrul, pentru că suntem înconjuraţi de oportunităţi, iar în zilele noastre vrem câte puţin de toate.

 

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here