Un somn bun face “ordine Și DISCIPLINĂ”

Mecanismul prin care sunt consolidate și integrate amintirile este influențat major de calitatea somnului, în special de cel nocturn dar și de “puii de somn” de pe parcursul zilei. 

Memoria de lungă durată, în special, pentru amintirile declarative (precum fapte sau nume), este influențată de etapele somnului profund, pe când amintirile non-declarative (cum ar fi mersul pe bicicletă) sunt influențate de etapele de somn REM.

Dacă un somn bun stochează informaţiile noi în memoria de lungă durată și elimină ce nu este necesar, pentru ca a doua zi mintea să fie limpede și proaspătă, un somn tulburat nu numai că nu-și face treaba în timpul nopţii, dar influenţează și performanţele din timpul zilei, afectând atenţia, concentrarea, timpul de reacţie – accesarea informaţiilor memorate.

Un somn bun întărește

Dacă în timpul somnului procesele de regenerare sunt accelarate, când somnul este tulburat, regenerarea este încetinită.

Febra, manifestarea acută a răspunsului imun, are tendința de a crește în timpul nopții, “iar dacă nu dormim, aceasta nu este amorsată, deci nu suntem capabili să luptăm cu infecția la capacitate maximă, însănătoșindu-ne mai greu” (Vilma Aho, cercetător la Universitatea din Helsinki). De asemenea, un somn tulburat și insuficient, predispune riscului pentru alergii, infecţii sau astm.

Un somn bun e din fier

În cazurile carenţei de fier au fost observate schimbări ale activităţii motorii în toate stadiile de veghe-somn și mai multe diferențe în organizarea stărilor de somn. 

Creșterea rapidă și opţiunile alimentare limitate de fier (până la o vârstă) cresc șansele de anemie feriptivă la copii, dar și malabsobția, malnutriția și neglijiarea unei doze zilnice recomandate de fier.

Modificările de somn au fost încă evidente ani după corectarea anemiei, iar pe termen lung acestea au influențat un tipar de somn și felul în care indivizii răspundeau la factori stresori și altor provocări. Această relație de cauzalitate poate fi în mod special relevantă în contextul dezvoltării mentale și comportamentale din timpul copilăriei și adolescenței, și poate reprezenta un punct de plecare pentru alte tulburări ce își pot face apariția în viața de adult.

Iar puii de somn încarcă bateriile

În ceea ce privește copiii și copilăria timpurie, există schimbări majore ce au loc în această perioadă, de aceea un program de somn suplimentar oferă un răgaz proceselor de dezvoltare fizice dar și psihice. 

Cu toate că nu există o regulă de bază în suplimentarea copiilor cu ore de somn, este mai importantă cunoașterea semnelor privării de odihnă, acestea putând fi traduse în comportament, capacitate de atenție și concentrare, iritabilitate, ușurința cu care se trezesc dimineața sau dificultatea cu care adorm pe timpul nopții.

Un pui de somn (mai mic sau mai mare) în timpul zilei poate ridica nivelul energetic pentru o zi prelungită, crescând rezistenţa la stres, îmbunătăţind funcţiile cognitive și ascuţind simţurile – deci ajutându-ne să fim cât mai prezenţi și mai (pro)activi. De asemenea, dacă ritualul este unul prelungit până la 60-90 de minute, riscul apariţiei afecţiunilor vasculare poate fi redus în timp

Un somn tulburat poate crea confuzii

Semnele de oboseală se văd rapid în comportamentul unui copil. 

Părinţii sunt încurajaţi să ţină cont de ele și să le abordeze cu răbdare, pentru că cei mici au nevoie de ajutorul lor atunci când sunt prea obosiţi pentru a răspunde pretenţiilor. Nu sunt rare situaţiile în care spiritele pot ajunge cam tensionate și efectele se pot resimţi pe termen lung, doar pentru că cei mici sunt înţeleși greșit – la masă de exemplu, sau în diverse alte situaţii – în care doar Moș Crăciun știe că nu toate “mofturile” sunt ceea ce par pe moment.

somnul face multe

Tocmai de aceea este important ca părinţii să (re)cunoască tulburările de somn la copii, fiind atenţi la anumite comportamente aparent neobișnuite din timpul somnului și anticipând posibile dezechilibre – conform programului, alimentaţiei sau altor factori de influenţă.

Comentarii via facebook

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here