GOANA DUPĂ ENERGIE

Cercetătorii spun că în loc să alergăm după mai mult timp, mai bine alergăm după mai multă energie.

Avem la dispoziţie același număr de ore în fiecare zi pentru toate responsabilităţile noastre (de muncă, de familie etc), singura care fluctuează este energia – dându-ne de multe ori acea senzaţie (exasperantă) de neputinţă.

(nu spunem nimic nou cu asta, dar…) Alimentaţia corespunzătoare, exerciţiile fizice / mișcarea, somnul de calitate și relaxarea sunt principalele noastre surse de energie fizică. Iar atunci când aceste “detalii” fac parte din rutina zilnică, ceva se schimbă – nu în exterior, ci în noi.

Untitled-2

De-a lungul timpului am tot ignorat aceste detalii, de cele mai multe ori fiind “motivaţi” de ideea că oricum nu e timp pentru o astfel de rutină, că nu putem fi constanţi etc. Dar subiectul a ajuns atât de important pentru productivitatea noastră, încât marii angajatori încep să implementeze diverse programe interne prin care încearcă să susţină un nivel energetic crescut al angajaţilor (în timpul programului de lucru).

Această abordare este absolut necesară – pentru că oboseala cronică și căderile de randament datorate suprasolictării resurselor umane au ajuns deja la cote îngrjorătoare.

Diverși angajaţi la corporaţii cu renume au fost implicaţi în experimente care încurajează preluarea controlului personal asupra nivelul energetic, iar pașii parcurși au fost “rutina salvatoare”. Cei implicaţi în experimente – familiști / părinţi / carieriști – au simţit pe propria lor piele cum timpul nu mai este o problemă în sine, atâta vreme cât nivelul energetic este menţinut la un anumit nivel – în diverse momente din zi.

Iar metodele experimentului nu ne sunt deloc străine, trecând pe lângă urechile noastre (într-un fel sau altul) de atât de multe ori, încât par deja niște banalităţi. Dar tocmai aceste banalităţi au dat rezultate în vieţile unor oameni cu extrem de multe responsabilităţi “carieriste” care le acaparau întreaga viaţă, lăsându-i fără vlagă în sânul familiei – context care, în cazul părinţilor, atrage după sine sentimente de vinovăţie faţă de copii.

insideart

Dacă depui efortul de a face 30 de minute de mișcare dimineaţa, fără să sari peste mic dejun, dacă îţi asiguri gustări din 3 în 3 ore pe tot parcursul zilei (dacă mai și compensezi lipsurile alimentare cu multivitamine și minerale), dacă în pauza de prânz îţi oferi măcar 15 minute la aer, dacă în timpul programului îţi asculţi organismul când cere (măcar o dată la două ore) o scurtă de pauză de 10 minute și dacă seara, la cină, te bucuri de masa servită, somnul dulce apare și el și își face treaba mai bine ca nicioadată – pentru ca dimineaţa să te trezești cu adevărat odihnit și gata să o iei de la capăt.

Iar când faci toate aceste lucruri, vei vedea că nu ai nevoie de mai mult timp la dispoziţie, pentru că de fapt, ai destulă energie pentru a performa la cote înalte în timpul rămas. Deci:

_____________________________________________________________________

1Nu sări peste mic dejun! Știi prea bine că masa de dimineaţă este cea mai importantă!

2Câteva minute de înviorare nici nu se simt în programul tău. Dacă mai adaugi și puţin cardio sau măcar 30 de minute de plimbare dimineaţa (poate în drum spre serviciu?) deja mușchii tăi produc ceva energie pentru tine.

3Ia cu tine gustărele care să te servească din 3 în 3 ore – alune, fructe, cereale – mâncând câte puţin și des, digestia este echilibrată, iar nivelul glucozei rămâne la o cotă optimă pentru a fi performant – și a nu avea căderi de energie în timpul zilei

4

Oferă-ţi câteva momente de pauză în timpul programului! La fiecare 90-120 de minute, nivelul energetic al organismul scade – odată cu încheierea unui ciclu energetic, care poartă numele de ritm ultradian. Recunoști acele momente, deoarce ori te apucă foamea, ori nu mai ai stare, ori nu te mai poţi concentra, ori toate deoadată. Nicio problemă, în loc să ignori semnalele, ascultă-le! Ai nevoie de doar câteva minute pentru a reîncepe un nou ciclu energetic la cotele dorite. Relaxează-te puţin (la aer, cum știi tu mai bine) și nu uita să ronţăi câteva gustărele (în cantităţi mici) – nivelul glicemic crește la loc și ești bun să o idei de la capăt – până trec următoarele 90-120 de minute.

5Dacă mai faci și măcar 20 de minute de mișcare după-amiaza, deja ești bine. Seara ai toate șansele ca ritmul circadian să te trimită la culcare la o oră care să-ţi permită un somn de calitate. Până atunci, oricum vei ajunge relaxat acasă, gata să te bucuri de o seară plăcută în familie.

_____________________________________________________________________

Fă asta o lună! De fapt, după doar două săptămâni deja nu vei mai vrea să revii la vechile obiceiuri. Timpul va fi suficient – pentru că performanţele tale vor fi îndeajuns de bune încât să faci faţă tuturor provocărilor… 

Și vei mai vedea cum parcă săptămâna îţi lasă la dispoziţie și ceva timp pentru un hobby, despre care mulţi specialiști spun că ar trebui să fie punctul 6 al experimentului propus mai sus.

 

 

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here