Convingerea copiilor să mănânce mai multe fructe și legume este una din cele mai vechi provocări întâlnite de părinți. Una din alternativele folosite pentru a include nutrienții din fructe și legume în alimentația copiilor, este metoda “juicing”-ului, sau cea a sucurilor, simple sau combinate.

Deși în aparență sucurile naturale par a fi un obicei sănătos și demn de urmat pe termen lung, realitatea este însă alta.

Sucurile de fructe sau legume, în general, nu sunt elemente indispensabile alimentației unui copil, indiferent de vârstă și nici nu pot fi folosite pentru a înlocui aportul dietetic de fructe și legume întregi.

Deși este de multe ori mai ușor de consumat pentru cei mici și mai ușor de tolerat ca gust, sucul poate fi ușor consumat în cantități prea mari, ceea ce duce la un aport caloric mult prea mare și la o creștere ponderală “naturală”.

De exemplu, o jumătate de cană cu suc de mere proaspăt stors, nu conține deloc fibre și 13 grame de zahăr, în timp ce o jumătate de cană cu felii de măr conține 1,5g de fibre și 5,5g de zahăr. Din punct de vedere numeric, această diferență nu pare să însemne mare lucru, însă când vine vorba de ușurința cu care un copil poate să consume un fruct întreg, în comparație cu varianta sa lichidă, diferențele stau în cantități și în unitatea de timp în care ele sunt consumate.

De asemenea, sucurile nu trebuie folosite ca o alternativă a apei pentru hidratare, câștigul din punct de vedere nutrițional fiind întotdeauna de partea fructelor și legumelor întregi.

Conform American Academy of Pediatrics, porțiile de suc recomandate pentru cei mici se clasifică pe vârste, și arată astfel:

  • Copiilor mai mici de 12 luni nu li se oferă suc
  • Copii 1-3 ani – Nu mai mult de ½ de cană pe zi
  • Copii 4-6 ani – Nu mai mult de ¾ de cană pe zi
  • Copii de 7 ani și peste – Nu mai mult de 1 cană pe zi

Deși nu sunt esențiale, sucurile au beneficiile lor, iar în cantități limitate, pot să completeze cele 5 porții de fructe și legume zilnice, mai ales dacă în ele putem include alimente pe care cei mici le refuză sub alte forme.

Combinațiile pot fi nelimitate și depind de imaginația celor mari dar și a celor mici – în acest fel, copiii pot învăța și experimenta anumite gusturi, și pot fi stimulați să inventeze propriile “rețete” de suc.

Implicarea lor în proces, va face experiența și mai interesantă, chiar dacă storcătoarele mari și zgomotoase nu trebuie manipulate de mânuțe mici, ei pot alege fructele sau legumele de la piață, pe care să le vadă apoi cum se transformă în mod magic din stare solidă în stare lichidă.

  • Începeți prin a găsi o combinație potrivită de suc de fructe și legume.

Obiectivul ar fi ca cel mic să consume o proporție mai mare de suc de legume, însă cantitățile pot fi modificate pe parcurs, până când se obișnuiește cu gustul.

  • Adăugați apă în cazul în care folosiți o proporție mai mare de fructe dulci.

  • Este de preferat ca sucul să conțină și o parte din pulpă, pentru a nu pierde beneficiile fibrelor alimentare.

  • Sucul proaspăt stors are un gust mai bun atunci când este mai rece.

  • Recipientele și paiele colorate vor face sucul și mai interesant pentru ochii mici și curioși.

Deşi nu sunt cele mai hrănitoare sau hidratante, sucurile de fructe şi legume sunt, cu siguranţă, printre cele mai eficiente forme de împrietenire a copiilor cu alimentele de care ştim că au nevoie şi pe care le dorim în meniurile lor (în special pentru sursele bogate de antioxidanţi).

Deci ne putem folosi de culorile lor atractive şi de texturile lor acceptabile pentru copii, pentru a mai pune mici „cărămizi” la „temelia” comportamentelor alimentare, iar versatilitatea reţetelor ne poate ajuta să experimentăm (împreună cu cei mici) până când găsim combinaţiile / asocierile norocoase, descoperind şi triind, rând pe rând aliment (agreat) cu aliment (neagreat… încă).

Să mixăm aromele este o artă, iar sucurile pot una dintre metodele aplicate în marele experiment al gusturilor. Inspiraţia e peste tot, dar şi propria creativitate poate fi lăsată liberă în bucătărie.

DE EXEMPLU… 

Copiii sunt atrași de culori, și atunci când vine vorba de sucuri naturale de fructe și legume, iar o varietate de culori înseamnă și o varietate de antioxidanți și nutrienți, dar și o paletă largă din care un mic mofturos poate alege. 

Pentru a porni de la o paletă “de bază”, propunem 4 rețete pe care cei mici să le imbunătățească pe măsura gusturilor și imaginației lor.

Pentru o porție de 250 ml din fiecare, vom avea nevoie de:

  • Limonadă cu măr – 2 mere + ½ de lămâie
  • Sucul ABC (apple, beetroot, carrot)  – 1 măr, 2 morcovi și 50g de sfeclă roșie
  • Spanac + Ananas – 200g spanac și 1 felie mare de ananas
  • Morcov + Portocală – 2 morcovi și 1 portocală

Spălați fructele și legumele și tăiați-le în bucăți dacă este necesar (unele storcătoare permit stoarcerea fructelor și legumelor întregi, altele nu). Păstrați sucul la frigider până la momentul servirii. Sucurile de fructe și legume aduc cele mai mari beneficii atunci când sunt consumate imediat, cu toate acestea, dacă a fost stoarsă o cantitate mai mare decât era necesară, ele pot fi păstrate la frigider maxim 48 de ore.

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here