Porţionarea şi asocierea alimentelor sunt principiile de care trebuie să ţinem cont atunci când stabilim meniurile zilei – pentru copii şi adulţi, astfel încât să putem beneficia de un stil alimentar sănătos de la mic la mare.

ASOCIERIle

Asocierile alimemtare  sunt importante, la fel și dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase în această privință și menținerea unui stil de viață activ, pe cât posibil.

Planificarea meseleor este o strategie extrem de imporantă, mai ales în familiile cu copii (a căror relaţie cu mâncarea este în plin proces de dezvoltare).

Planificarea meselor presupune în primul rând familiarizarea cu ideea că mâncatul e o activitate care are loc intr-un cadru ordonat, eventual asociat cu un mic ritual (spălarea mâinilor, ajutatul la aranjarea mesei, etc) şi că allimentele nu pot fi consumate haotic în orice perioadă a zilei şi în orice cantitate.

      • Necesităţile copiilor variază în funcţie de vârsta şi activitatea lor fizică, iar “plusul de energie” nu trebuie să vină din dulciuri sau băuturi carbogazoase, indiferent de cât de mult au alergat prin parc sau câte ore au stat la antrenament, dulciurile nu pot suplini o alimentaţie echilibrată.
      • Pentru copii poate fi dificil să aprecieze cantităţile, sau să înţeleagă anumite asocieri de alimente, în aşa fel încât toate necesitatile lor nutriţionale să fie satisfacute. Este, aşadar, datoria adulţilor să aprecieze un necesar caloric zilnic, în funcţie de vârsta şi preocupările pe care au copii, şi să planifice mesele ca atare.

Aprecierea cantităţilor este importantă întrucât creează obişnuinţa de a asocia vizual “cât înseamnă” un aliment din punctul de vedere al masei dar şi al densitaţii lui nutriţionale.

  • Recipientele din care mâncăm sunt la fel de importante, cu cât mai incăpătoare farfuria cu atât mai generoasă și porția, de aceea o idee bună poate fi o farfurie mai mică în care proporțiile să fie majoritar împărțite între fructe și legume, și mai puțin între carne, brânzeturi, făinoase și dulciuri.

Care este diferenţa dintre clasele de alimente şi de ce unele sunt mai nutritive şi mai benefice decât altele, toate aceste lucruri constituie un fundament solid în relaţia ulterioară pe care o va avea un copil în legătura cu alimentaţia.

MESELE ZILEI

Odată deţinute reperele privind cantităţile şi asocierea alimentelor la o masă, urmează planificarea pentru întreaga zi – astfel încât organismul nostru să primească un „meniu complet”.

Iată câteva puncte de reper privind cantităţile alimentelor şi asocierile lor pe parcursul unei zile. În timp, aceste principii şi rapoarte de bază se pot estima „ochiometric”, fiind totuşi chestiuni de bun simţ, care ne pot intra uşor în „reflex”.

Aceste aspecte nu ne ajutş doar sş ne asigurăm un meniu variat şi complet, dar ne pot ajuta să ţinem sub control greutatea de la mic la mare (o grijă tot mai mare a vieţii modern pe care o trăim).

CANTITĂȚILEPentru a avea conceptul cantității alimentelor și cum se raportează ele la valoarea energetică pe care o ingerăm, trebuie să ținem cont de informațiile nutriționale pe care le putem găsi pe ambalajele produselor.

Acest lucru ne poate ajuta să aflăm care este valoarea energetică a unei porții, aceasta fiind de multe ori sugerată pe ambalaj de către producător și de obicei reprezintă o cantitate exprimată în grame și poartă numele de “serving”.

  • Valorea ei este calculată în funcție de necesitățile calorice ale unui adult pentru o zi, fiind raportată de cele mai multe ori la un total de 2000 kcal.
  • Acest lucru ne poate induce în eroare pentru că nu toată lumea are un necesar caloric zilnic de 2000 kcal, această valoare fiind apreciată, în special, prin prisma activității fizice pe care o are o persoană.

Diferența dintre 1 serving și 1 portion este aceea că 1 portion înseamnă efectiv cantitatea unui aliment pe care alegem să o consumăm, aceasta fiind lăsată la buna noastră apreciere ochiometrică. De aceea de multe ori cantitățile înscrise pentru 1 serving sunt ridicol de mici și ar trebui să ne dea de înţeles cât de bogat din punct de vedere caloric este acel produs și cum se raportează el la necesitățile noastre.

Controlul cantităților și conștientizarea lor în alimentația pe care o avem zilnic ne poate ajuta să mâncăm mai mult și mai variat, fără ca noi să fim nevoiți să numărăm caloriile.

Sursa Foto: https://www.fda.gov/downloads/food/labelingnutrition/ucm606203.pdf

Acest lucru este important pentru a avea o alimentație echilibrată și a-i oferi organismului tot ceea ce are nevoie.

 

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here