Spuneam că dimineţile de vacanţă sunt dulci dar nu neapărat leneșe, pentru că cineva ne zorește mereu la joacă, din fericire. Așa se face că zilele de vacanţă pot propune propriul lor “ritm cotidian”, la fel de solicitant pentru nivelul energetic, memorie, vedere sau imunitate

Timpul e limitat (chiar și în vacanţă), energia nu! Deci mai bine alergăm după ea. Iar la momentul potrivit tragem un pui de somn.

Cine se trezește de dimineaţă, departe ajunge – dacă trage un pui de somn după-amiaza.

Cel puţin asta e ideea pe care o cumunică unii cercetători, care au analizat “puiul de somn” (“daily nap”) din timpul zilei și beneficiile pe care acesta le poate aduce sănătăţii angajaţilor, a părinţilor, a adulţilor în general.

În funcţie de cultură, stil de viaţă, condiţii de mediu, “puiul de somn” poate fi mic și rapid (între 15-20 de minute…. maxim 30 de minute) sau aproape triplu și mai lent (între 60 și 90 de minute), chiar și mai “visător” (unele studii indicând importanţa viselor pentru calitatea somnului).

PUIUL CEL MIC DE SOMN

Doar 20-30 de minute de somn pot ridica nivelul energetic pentru o zi prelungită, fără a întârzia somnul din timpul nopţii sau ora la care adormim. De asemenea, suprasolicitarea ne poate aduce în pragul în care “sistemul” trebuie “resetat” – iar un pui de somn poate asigura “un nou început” – crescând rezistenţa la stres și îmbunătăţind funcţiile cognitive. După un pui de somn, simţurile se trezesc mai ascuţite – în special văzul, mirosul și gustul. La fel și creativitatea – relaxând mintea și lăsând-o liberă aă facă noi conexiuni.

PUIUL CEL MARE DE SOMN

După un an lung și solicitant, mai îngrășăm “puiul de somn” în ajun, pentru a ne încărca bateriile, iar pe parcursul vacanţei putem împrumuta obiceiul siestei de 60-90 de minute. Unii cercetători spun că acest obicei poate reduce riscul apariţiei afecţiunilor vasculare și poate crește productivitatea angajaţilor la locul de muncă, echivalând cu efectul a 8 ore de odihnă.

Iar dacă răceala bate la ușă și toată lumea doarme, cine să-i deschidă? Un somn bun întărește sistemul imunitar și accelerează procesul de recuperare după o răceală.

 

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here