Poftă de castane?

Deși nu sunt niște candidate care onorează frecvent imaginea coșului tomnatic pe care ni-l imaginăm cu toții atunci când ne gândim la ultimele zile însorite și nici măcar numele lor nu rimează cu ”mere, pere în panere” și cu alte bogății agricole cu care ne bucură toamna,  castanele sunt totuși emblematice pentru această perioadă, mai ales că vom afla și că unele  specii de pot avea și alte utilități decât aceea de a sparge geamuri prin vecini sau pentru a fi păstrate într-o sacoșă pâna în luna decembrie.

Castanul dulce sau castanul comestibil (Castanea Sativa) este un arbore ce face parte din familia Fagaceae avându-și originile în sudul Europei și al Asiei Mici fiind cunoscut și cultivat încă din vremea Romei antice și treptat cultivat și în zone mai nordice și mai îndepărtate de arealul său obișnuit.

Începând cu Evul Mediu timpuriu, cultivarea acestuia a fost extinsă și de călugări în grădinile mânăstirilor, pentru ca astăzi să poată fi întâlnit și în afara livezilor pe tot teritoriul Europei, din Anglia până în România și din Italia până în Germania.

Castanele coapte sunt adesea asociate cu perioada toamnei și cu diverse sărbători din alte culturi, însă proprietățile lor sunt universale ținând cont că oferă o varietate de beneficii pentru sănătate dar și una de aromă, gust și textură, pentru că pot fi incluse într-o mulțime de preparate. Așa cum bine știm nucile, alunele și semințele sunt surse importante de acizi grași nesaturați, proteine, fibre naturale dar și antoxidanți precum vitamina E.

Deși pot fi puse în această categorie, din punct de vedere nutrițional, castanele nu prezintă multe similarități cu acestea, pentru că spre deosebire de nuci sau nucile pecan, ele au o cantitate mai redusă de grăsimi și sunt singurele “nuci” care conțin o cantitate semnificativă de vitamina C. Ca și toate alimentele de origine vegetală, castanele nu conțin colesterol, iar pentru cei care țin seama de calorii însă au o predispoziție spre a alege nuci, alune sau semințe sau alte gustări din această categorie, castanele sunt mai sărace din acest punct de vedere.

sursa foto: pinterest

Castanele pot fi încorporate într-o multitudine de preparate, pe care de altfel le putem adapta oricărei bucătării, de la supe la garnituri pentru carne de pasăre, la aperitive și diverse preparate la cuptor sau preparate de patiserie. Ele pot fi folosite fierte, coapte, sau uscate dar și sub formă de făină și fac parte cel mai adesea din bucătăria asiatică sau cea italiană.

Castanele oferă beneficiile fibrelor dar și mineralelor cu un conținut redus de grăsimi și implicit caloric, de aceea pot fi substitui alte alimente cum ar fi orezul sau pastele făinoase în diverse preparate, cu atât mai mult cu cât aportul general de nuci în dietă (pe lângă beneficiile nutriționale) ajută la reducerea tentației de a mânca între mese. Datorită conținutului de fibre naturale, atât solubile cât și insolubile, ambele ajută la menținerea sănătații tractului digestiv. În ceea ce privește fibrele solubile, acestea contribuie la reducerea colesterolului și la stabilizarea glicemiei, cât despre cele insolubile, acestea contribuie la stimularea tranzitului intestinal, prevenirea constipației și a diverticulozei, castanele având în principal un conținut ridicat de fibre insolubile.

Vitaminele liposolubile din conținutul lor precum și vitaminele B ajută în producția hematiilor (celulele roșii ale sângelui) dar și la menținerea sănătății pielii și a sistemului nervos.

Datorită conținutului de cupru, ajută și la menținerea la sănătatea și rezistența sistemului osos precum și a celui imunitar și implicit scad riscul pentru dezvoltarea bolilor datorită conținutului de mangan, care ajută la neutralizarea radicalilor liberi dar și la prevenția bolilor cardiace și a neoplaziilor. De asemenea, manganul prezintă proprietăți anti-îmbatrânire și previne formarea trombilor sanguini. Castanele sunt bogate și în săruri minerale cum ar fi cele de potasiu, fosfor și în cantități mai mici, cele de fier.

Castanele mai au și proprietăți antiinflamatorii și sunt eficiente în ameliorarea durerilor date de inflamarea sau deteriorarea țesuturilor și ajută în procesul de vindecare, cum ar fi în cazul insuficienţe venoase. Acest lucru se datorează taninurilor din conținutul lor, la care se adaugă și conținutul de vitamina C, care este puternic antioxidant și astringent.

Castanele sunt adesea clasificate ca făcând parte din categoria fructelor uscate, însă cu un conținut redus de grăsimi și cu caracteristici nutriționale asemănătoare cerealelor. Ele nu conțin nici gluten ceea ce înseamnă că pot fi consumate în siguranță de persoanele ce suferă de boala celiacă, însă au un conținut ridicat de carbohidrați, în special de amidon, ceea ce înseamnă că  nu sunt recomandate persoanelor ce suferă de diabet, însă pot fi importante surse de energie.

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here