MATEMATICA NU IESE DIN ECUAȚIE. EPISODUL 3

COPIII DESCOPERĂ DEVREME CĂILE MATEMATICII

Atenția specialiștilor în educație a început să se concentreze și în jurul perioadei preșcolare – ca perioadă pregătitoare, utilă pentru debutul în universul matematicii școlare.

Ce uităm despre matematică este însăși aplicabilitatea ei în lumea reală. Avantajul copiilor “mult prea mici” este că descoperă lumea senzorial. Iar matematica este parte din realitatea pe care încep să o cunoască. Colecția de jucării, de exemplu, este tot matematică – are mereu un număr de exponente, reprezentând un grup de obiecte. Pe de-o parte, acest grup este în creștere (în general) iar din când în când mai scade (unele jucării se mai pierd / deteriorează etc). Pe de altă parte, din totalul de jucării, copiii știu câte sunt preferatele lor. Apoi lucrurile devin mai complexe. Jucăriile încep să aibă un preț, uneori banii ajung sau nu ajung pentru o anumită jucărie. Ȋn plus, unele jucării sunt ele însele matematice: puzzle-ul, de exemplu, pe care cei mici îl iubesc.

Copiii pot identifica pattern-uri, pot face deducții și înteleg sensul și valoarea numerelor multiple, ajungând la gradiniță cu un bagaj mult mai mare decât am fi crezut. Dacă până acum se credea că tabla înmulțirii, de exemplu, trebuie predată în clasa a doua, studii recente dezvăluie că cei mici sunt pregătiți mult mai devreme.

Deci în interacțiunea zilnică pe care o are cu copilul său, orice părinte se poate raporta din când în când la matematică. Unul dintre cele două obiecte, orele rămase până când, prețul jucăriilor pe care și le doresc, averea pușculiței, numărul jucăriilor pe care le au deja, numărul celor preferate – extrase din totalul de jucării, jucăriile și jocurile în sine, câte zile mai sunt până pe data de, câte, câte și mai câte pot număra, intui copiii sau vizualiza / conceptualiza copiii.

Copiii pot intui numere? Da. Și de foarte devreme, chiar. Studiile spun că, începând cu vârsta de trei ani copiii pot aproxima care grup de obiecte este mai mare, de exemplu – dând dovadă de intuiție în relația cu numerele. Mai mult decât atât, un astfel de joc antrenează creierul, aducând performanțe bune la viitoarele teste de matematică. “Exact asa cum un atlet își încălzește mușchii înaintea unei competiții, “practicarea cantităților” poate fi percepută ca încălzire/ pregătire a creierului pentru a procesa matematica”, spune Melissa Libertus, cercetător în cogniție la Universitatea Pittsburgh, Pennsylvania.

Deci jocurile și confruntarea cu realitățile matematice au un rol foarte important în dezvoltarea celor mici, pregătindu-i pentru primele întâlniri cu disciplina școlară.

Surse informative: WashingtonPost; EducationWeek; ASCD
Sursa foto: LostAteminor

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here