MATE SAU ROMÂNĂ?

După ce am dărâmat mitul matematicii ca “talent” pe care îl ai sau nu îl ai, e timpul să mai dărâmăm unul, respectiv clișeul alegerii între română sau matematică. Un elev nu are aptitudini doar pentru una dintre discipline, deci poate avea înclinaţie spre ambele – aspect benefic procesului de învăţare

Studiile spun că literatura e chiar bună la matematică. Și nu ne referim la poeziile lui Ion Barbu, de exemplu, ci la beneficiile pe care un elev le poate purta de la ora de limba română (și de limbi străine, chiar) la ora de matematică.

Studiind părţi ale creierului responsabile pentru prelucrarea limbajului și a matematicii, în căutarea răspunsurilor pentru deficite precum dislexia (care afectează capacitatea de a citi) și discalculia (care afectează capacitatea de a număra), cercetătorii spun că „sistemele creierului pentru matematica și limbă sunt destul de diferite, deci poate că nu este surprinzător faptul că aceste două capacități sunt mai degrabă independente” – Brian Butterworth, profesor de neuropsihologie cognitivă la University College London.

Totuși, cercetând influenţele biologice și de mediu în dezvoltarea cunoștinţelor de matematică și de limbă, oamenii de știinţă au concluzionat că dezvoltarea aptitudinilor lingvistice poate aduce beneficii și la ora de matematică – oferindu-le elevilor abilităţi care le permit să preia controlul asupra calculelor, formulelor și conceptelor matematice în general.

Cercetătorii au observat că aceleași gene ale ADN-ului uman determină atât aptitudinile lingvistice cât și pe cele matematice – ceea ce înseamnă că suntem născuţi cu capacitatea de a descifra înţelesul cuvintelor, al simbolurilor și, implicit, al conceptelor abstracte de algebră, spre exemplu.

În plus, tot cercetătorii spun că baza biologică pentru învăţarea matematicii este un sistem de procesare a simbolurilor – respectiv descifrarea literelor, a numerelor și a semnelor.

Iar matematica, știm deja, nu se memorează, ci se înţelege – la fel cum este înţeleasă o limbă natală sau străină după ce îi sunt descifrate cuvintele, gramatica etc. Nici în învăţarea unei limbi nu vom excela vreodată prin simpla memorare a cuvintelor, fiind absolut important să le înţelegem sensurile și, mai ales, regulile de utilizare. La fel și în cazul matematicii, odată “spart codul”, calculele devin tot mai fluente.

Dar dacă abilitatea de a descifra litere, semne și simboluri este în genele noastre, atunci de ce unii au rezultate mai bune la mate decât la română sau invers? Societatea face această diferenţă. La fel ca și percepţia elevilor, formată pe baza primelor experienţe la ora de clasă…

Cu alte cuvinte, mediul în care trăim poate avea un impact mai mare asupra noastră decât propriile gene… Metoda de predare a materiei este extrem de importantă, iar memorarea fără înţkegere nu este de ajutor pe termen lung… Nici măcar pe termen scurt, pentru că această metodă de studiu nu aduce satisfacţii, plictisește și chiar știrbește din plăcerea / curiozitatea de a studia materia.

Oamenii de știință au văzut că, dacă elevii încearcă să traducă diverse concepte abstracte în propriile cuvinte, definirea unui vocabular dificil și găsirea de exemple concrete și semi-concrete pentru a face legături reale cu ceea ce învață, aceștia au un mai mare succes la ora de matematică. Ideea a fost exploatată de un profesor de matematică la Ohio University Chillicothe, care, în timpul unui experiment, le-a propus elevilor de liceu să participe într-un program online de lectură interpretată, pentru a-și îmbunătăţi rezultatele la matematică. Iar experimentul a funcţionat cu succes, acestea înregistrând o îmbunătăţire de până la 15% faţă de sezonul de testare. Aplicarea strategiilor de alfabetizare constituie temelia învăţăturii în toate domeniile…

Inclusiv în muzică, descifrarea portativului fiind foarte asemănătoare cu modalitatea prin care este învățată limba natală sau una străină. “Actul muzical necesită o monitorizare continuă de bucăți semnificative de informații… Aceste bucăți implică grupuri de note care sunt combinate în gesturi melodice semnificative și fraze”.

Dacă tot vorbim despre alegeri…

Lecitină pentru memorie sau luteină pentru vedere? Greu de ales în plin an școlar și universitar, când orele de studiu sunt tot mai îngrămădite și mai solicitante, atât pentru memorie, cât și pentru vedere. Cu ochii în cărţi şi pe ecrane, cogniţia are nevoie de întăriri, iar vederea are nevoie de protecţie.

Tocmai de aceea, Cavit a deschis sezonul reducerilor! Oricare al doilea produs Cavit junior sau Cavit 9plus achiziţionat din farmaciile partenere este la jumătate de preţ.

 

Comentarii via facebook

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here