Având în vedere faptul că pentru cei mici joaca este importantă inclusiv în procesul de formare a obiceiurilor alimentare, sărbătoarea de Halloween poate fi un bun pretext pentru împrietenirea copiilor cu un aliment pe care toamna ni-l oferă la momentul oportun, așa cum se petrece cu toate roadele de sezon, numai bune pentru cerinţele perioadei calendaristice.

Scobirea dovleacului și transformarea lui într-un accesoriu de iluminat este educativă în sine, iar dacă mai și strecurăm câteva felii la cuptor, atelierul de creaţie va aduce și mai multe beneficii – memoriei, vederii, imunităţii, nivelului energetic și nu numai…

Copiii clar devin mai receptivi la alimente după ce sunt lăsaţi liberi să le descopere texturile, mirosul, formele, culorile și, bineînţeles, aromele. Iar dacă mai află și cât de prietenoase sunt, atât la joacă cât și la masă, se poate lega o pretenie pe viaţă.

Beneficiile dovleacului sunt importante nu doar pentru cei mici, ci și pentru cei mari. Sursă bogată de fibre, antioxidanţi din proveniţi din vitamine, minerale și pigmenţi naturali, precum și acizi grași, dovleacul acţionează în folosul nostru pe multe planuri.

vederea

 

 

  • Vitaminele A, C și E și minerale precum zincul sunt esenţiale pentru sănătatea ochilor și, implicit, a vederii. Suprafaţa ochiului (corneea), lentila ochiului (cristalinul), camera din spate a ochiului (retina) au nevoie de efectele antioxidante ale acestor vitamine și minerale.
  • Dar foarte importanţi sunt și pigmenţii naturali, iar culoarea dovleacului indică mari cantităţi de luteină și zeaxantină, pigmenţi galbeni/portocalii produși și sintetizaţi la nivelul retinei, în pata galbenă. Acești pigmenţi antioxidanţi au rolul de a proteja celulele foto-receptoare (în formă de con sau bastonaș – responsabile cu percepţia culorilor, respectiv a umbrelor / nuanţelor de gri) împotriva impactului nociv al razelor UV ajunse în retină. Iar asocierea luteinei și zeaxantinei cu vitamine precum vitamina A sau vitamina C sunt cu atât mai benefice pentru sănătatea ochilor.

Iar toate aceste beneficii sunt cu atât mai importante odată cu înaintarea în vârstă, când nu numai că rezervele de luteină ale retinei se epuizează, fiind necesară continua “aprovizionare” pe cale alimentară și chiar suplimentarea ei la nevoie, dar și costurile foto-oxidării încep să se simtă, opacizarea treptată a cristalinului putând duce în timp la apariţia cataractei, la fel cum depigmentarea retinei poate duce la degenerescenţă maculară.

MEMORIA

 

 

Memoria se hrănește cu o varietate de alimente, printre cele mai importante numărându-se vitmina A, vitamine din grupul B și acizii grași.

  • Acizii grași omega-3 sunt esențiali pentru o funcționare sănătoasă a creierului, crescând și activitatea dorsală a cortexului, care este asociată cu memoria de lucru – indispensabilă proceselor de învățare și de memorare. Mai mult decât atât, acizii grași omega-3 ajută la ameliorarea disfuncțiilor de atenție și de concentrare.
  • Vitaminele din grupul B, în special B6 și B12 mențin sănătatea celulelor nervoase și a celulelor roșii, asigurând pe de o parte o bună funcționare neuronală și pe de altă parte oxigenarea creierului.
  • Vitamina A prinde bine la maturitate, fiind asociată cu îmbunătăţirea memoriei în cazul persoanelor în vârstă.
  • Seminţele de dovleac conţin inclusiv lecitină. Aceasta aparține grupului de fosfolipide și este una din componentele de bază ale membranei celulare. Se regăsește în concentrații mari la nivelul sistemului nervos, intrând în alcătuirea tecii de mielină (membrana plasmatică ce căptușește o parte din neuron, facilitând conducerea impulsului nervos).

IMUNITATEA

 

 

Sursele de antioxidanți sunt clar importante pentru sistemul imanitar, dar beta-carotenul, vitamina C și vitamina E sunt printre cele mai importante.

  • Carotenoizii împotriva bolilor autoimune și ajută sistemul imunitar la identificarea și distrugerea anumitor patogeni.
  • Vitamina C susține sistemul imunitar atât din perspectiva puterii sale de a lupta direct cu patogenii invadatori, dar și prin capacitatea de a susține funcțiile de regenerare – contribuind astfel inclusiv la longevitatea organismului nostru.
  • Vitamina E ar putea ajuta la protejarea celulelor împotriva daunelor. British Dietetic Association spune că unele fito-chimicale, cum ar fi flavoanele, acționează ca antioxidanți care pot reduce deteriorarea membranelor celulare ADN.
  • Zincul este un micronutrient important pentru procesul de creștere, pentru imunitate și pentru sistemul nervos. Pentru că zincul accelerează unele activități enzematice, ajută la regenerarea celulelor, crește imunitatea și are caracter antiinflamator. Organismul nostru nu îl poate produce, deci acesta trebuie să provină din mâncare. Iar o alimentație săracă în zinc poate duce în timp la deficiențe care atrag după sine diverse afecțiuni. Când această minerală este insuficientă în organism, sistemul imunitar începe să manifeste diverse sensibilități, devenind vulnerabil.

NIVELUL ENERGETIC

 

 

Nivelul energetic poate fi influenţat de o varietate de factori. Dar  alimentaţia poate contribui într-o varietate de aspecte la menţinerea echilibrului. Asocierile alimentare sunt foarte importante, dar și consumul specific al unor alimente se poate dovedi la fel de important.

  • Sucul natural de dovleac, de exemplu, consumat seara poate contribui la relaxarea și pregătirea organismului pentru un somn bun, astfel încât să poată promite o dimineaţă proaspătă. Iar seminţele de dovleac sunt “anti-stres”, fiind asociate cu amelioarea anxietăţii sau a stărilor depresive, datorită conţinutului bogat de triptofan și a celui de vitamina B – somnul având de beneficiat.
  • De semenea, deși conţine puţine calorii, dovleacul este o sursă bogată de fibre, proteine, acizi grași mono-nesaturați, aminoacizi și antioxidanți proveniţi din minerale, multivitamine sau pigmenţi naturali, care susţin un nivel energetic optim în timpul zilei.

Până la urmă, deși pot fi de groază, dovlecii nu sunt deloc “băieţi răi”…

Poate că oamenii le-au văzut și “latura diabolică”, dar calităţile lor ni-i fac buni prieteni. Povestea poate continua într-o tavă la cuptor sau chiar în castronul cu supă, ori într-un desert… Odată introduse în peisaj, “personajele” vor fi atent studiate și analizate de cei mici… Și ţinute minte! – se ocupă chiar ele de asta.

 

Comentarii via facebook

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here