DE CE CREZI?

Povesteam într-un articol despre de ce întreabă copiii DE CE, iar la final vă propuneam un experiment în echipă cu cei mici. Așa că data viitoare când întrebarea apare din nou (și sigur nu va dura mult), experimentați.

Copiii sunt dependenți de răspunsurile adulților. Sau cel puțin așa cred. Asta până când li se deschide usița independenței și descoperă că pot găsi chiar ei răspunsurile mult dorite. Cei mici sunt suficient de curioși încât să o apuce de unii singuri pe căile cunoașterii – nu trebuie decât să le treziți apetitul, să îi îndrumați la început și să fiți acolo când se întorc cu prada.

NUMELE EXPERIMTENTULUI
De ce crezi?
METODELE  EXPERIMENTULUI
Caută și vei găsi!

[dropcap][/dropcap]Metoda 1. BRAINSTORMING 

(direct din DEX) BRAINSTORMING s. n. Tehnică pentru stimularea în grup a gândirii creatoare a indivizilor, bazată pe emiterea liberă de idei pentru rezolvarea unei probleme. [Pr.bréĭnstorming] — Cuv. engl.
Ȋncurajazați copiii să răspundă liber la propriile DE CE-uri și distracția va începe cât ați zice “de ce crezi?”. Provocați-i să găsească singuri explicații și oferiți-le libertatea de a născoci creativ orice răspuns posibil sau imposibil. Indiferent cât de trăsnită ar fi ideea lor, acceptați-o ca posibilă variantă de răspuns. Așa funcționează orice brainstorming: toate răspunsurile sunt notate, pentru ca mai târziu să fie evaluate și ierarhizate. Acest exercițiu pune gândirea și creativitatea la treabă.

[dropcap][/dropcap]Metoda 2.  SORTAREA IDEILOR

Copiii trebuie să învețe cum să își sorteze propriile idei, folosindu-se de restul cunoștintelor pe care le au la dispoziție (în memorie sau în cărticelele lor). Acest proces le dezvoltă gândirea analitică și îi ajută să creeze conexiuni între lucrurile care îi înconjoară. De asemenea, învață să ierarhizeze, să prioritizeze și să aleagă doar ce este mai credibil pentru ei.

[dropcap][/dropcap]Metoda 3.  CERCETARE

E important ca cei mici să fie împinși spre a-și găsi propriile surse. Practic așa încep să investigheze informația de unii singuri, fără să mai aștepte răspunsrile părinților. Ȋnvățând să caute singuri puncte de reper, vor reveni la adulți doar atunci când vor considera că au ajuns la niște concluzii pe seama cărora doresc să se consulte cu ei. Ȋnvățându-i aceste lucruri pe cei mici, le dezvoltați o deprindere care îi va ajuta toată viața. Pe baza acestui proces, copiii învață să cerceteze și să rezolve probleme de unii singuri.

[dropcap][/dropcap]Metoda 4. DIALOGURI

Dialogurile prind foarte bine. Dezvoltă creativitatea, gândirea și abilitățile de comunicare. Ȋn plus, toate aceste învățături se petrec sub umbrela uneia și mai importante: interacțiunea și empatia cu adulții – cărora cei mici se bucură să vadă că le pasă suficient de mult încât să împărtășească plăcerea de a descoperi împreună adevărurile lumii.

Unele dintre metodele acestui experiment funcționează mai ușor în cazul copiilor care știu să citească. Dar nu ar trebui să îi excludă neapărat pe cei mici, care încă nu au descifrat tainele alfabetului. Puțină răbdare din partea părinților (care le pot citi conținutul cu voce tare) îi va deprinde pe cei foarte mici cu aceleași aptitudini. Iar cu cât mai devreme, cu atât mai bine.

sursa foto: Flickr
sursa informativa:
whyzz

Comentarii via facebook

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here