CU SAU FĂRĂ TEME?

Tot mai mulţi se întreabă dacă temele chiar îi ajută pe elevi la școală sau dacă mai degrabă le fură copilăria, solicitându-le prea mult timp…

Sistemele educative sunt în plin proces de reformare la nivel global – punctele de interes fiind multiple, de la stilul de învăţare al fiecărui copil, la percepţiile acestuia și nivelul de solicitare (la școală sau acasă). Se discută mult și despre teme, despre eficienţa/ ineficienţa lor.

O învăţătoare din Texas a găsit deja răspunsul și a luat o decizie – pe care a comunicat-o tuturor părinţilor, într-un bileţel:

Dragi părinţi,

După și mai multe cercetări realizate în vacanţa de vară, am hotărât să încerc ceva nou: eliminarea temelor – singurele situaţii în care elevii vor lucra acasă fiind zilele în care aceștia nu au terminat exerciţiile în clasă.

Pentru că în urma documentării nu am găsit argumente suficiente care să demonstreze că temele chiar îmbunătăţesc performanţele școlare, am hotărât să le ofer copiilor mai mult timp de calitate (nestructurat) în familie – cerinţa fiind să petreceţi timp alături de ei, în activităţi care le încurajează cu adevărat performanţele, să vă bucuraţi de cină, să citiţi împreună…
Iar cei mici să se culce devreme pentru a fi cât mai odihniţi.

Mulţumesc,
Doamna învăţătoare Brandy Young.

Bileţelul se pare că nu a ajuns doar la părinţii elevilor, acesta fiind fotografat și promovat pe reţelele de socializare, pentru a cumula peste 67.000 de preluări și alte zeci de mii de reacţii.

Mulţi consideră că presiunea pusă pe elevi este prea mare, având în vedere programul tot mai solictant pe care un copil îl are în societatea modernă, făcând faţă nu doar provocărilor școlare, ci tuturor noutăţilor pe care activităţile extrașcolare (structurate) le propun zi de zi.

“Copiii de azi nu mai sunt liberi”
–  spune psihologul Peter Gray, profesor la Universitatea Boston.

“Prea mult timp în școală, prea multe activităţi structurate. [….] Elevii muncesc din greu în fiecare zi, iar când ajung acasă au multe altele de învăţat acolo. Încerc să îi ajut să-și contureze propria identitate, iar dacă cum ajung acasă scot caietele, nici nu-și îmbunătăţesc performanţele școlare, nu petrec nici suficient timp (nestructurat) cu familia.”

John Hattie, director la Institutul de Cercetare Educaţională din Melbourne a sintetizat mai bine 800 de studii privind mai bine de 80 de milioane de elevi pentru identificarea factorilor contribuabili la performanţele școlare. Iar profesorul Tom Sherrington a analizat aceste studii, concluzionând ca beneficiile temelor sunt atât de mici, încât nimeni nu le-ar simţi lipsa.

DECI, CU SAU FĂRĂ TEME? 

Discuţia a continuat pe pagina de Facebook, iar majoritatea răspunsurilor s-au împărţit în două tabere: “fără teme!” sau “clar, cu teme – repetiţia e mama învăţăturii!”. Altele au găsit și căi de mijloc, oferind chiar perspective mai „proaspete” asupra temelor –  cum ar fi ALEGEREA LOR.

“ce fel de teme?”

Exercitiile sau antrenamentele zilnice nu ar trebui considerate teme pentru acasă. Orice activitate, monotona, prelungita (mai ales cand copilului i se monopolizeaza timpul liber – neformal) are intotdeauna rezultate proaste, in ciuda faptului ca pe caiet apare ceva frumos, aliniat, corectat deja la prima mana de parinte.

Tema poate fi si sa povesteasca oral un film… O tema este ceva care sa-l preocupe, sa-l atraga si la care el, elevul sa caute un raspuns… Sunt o multime de profesori care stiu sa dea teme pentru acasa… Copiii de azi sunt diferiti. Trebuie sa li se ceara lucruri adaptate timpului prezent.

Cel mai bine ar fi de întrebat copiii. Poate at fi intetesant sa se descopere ce fel de teme ar prefera si de cât timp ar avea nevoie pentru tema respectiva. Bineinteles profesorul propune și elevul alege. Dacă alegi nu e ca si cum ti s-ar impune.

De exemplu o tema la care ar putea sa-si aleaga o echipa pe care singur sa si-o alcatuiasca, in functie si de disciplina (frati, bunici, prieteni, persoane cu roluri in comunitate, colegi etc.). Si careia sa-i aloce un timp determinat, dar care sa-i permita sa gandeasca, sa realizeze si sa-si inteepreteze rezultatele.

În aceste condiţii, discuţia poate merge și mai departe… Cu cele mai interesante, distractive, educative teme pe care elevii le-au adua acasă până acum.

 

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here