Originea lor a rămas undeva în trecut, pe dealurile copilăriei sau lângă casa bunicilor, unde nu conteneau să rodească micuțele fructe verzi care provocau neastâmpărul copiilor dar și bucuria cățăratului și salturilor după creanga cea mai apropiată. Cei mai mulți nici nu aflau că acele fructe mici și acre ajungeau și la o maturitate, când pesemne că nu mai erau la fel de interesante. Corcodușele verzi nu erau niciodată prea comune sau plictisitoare pentru mânuțele mici și agere care ar fi cotelit cât era ziua de lungă și care le foloseau drept proiectile sau la strepezit dinții și, câteodată, când cădeau în dizgrație, puteau fi folosite cu succes la acritul ciorbei.

Corcodușul sau Prunus cerasifera care mai este denumit și Myrobalan este o plantă care face parte din familia Rosaceae, genul Prunus, de unde și strânsa lui înrudire cu prunul, așa cum îl cunoaștem astăzi, corcodușul fiind un precursor al său sălbatic ce creștea în regiunile Anatoliei.

credit photo : Guillaume Ramon / CDT

Cu toate că sunt înrudite, corcodușele există în mentalitatea colectivă ca fiind niște fructe neaoșe, însă ele sunt de fapt comune și în alte regiuni ale Europei, în special în Franța, unde mirabelles de Lorraine sunt considerate o specialitate a regiunii franceze Lorraine și sunt considerate un produs regional de înaltă calitate de către Uniunea Europeană, aici fiind cultivată aproximativ 80% din producția globală. De asemenea, aceste fructe sunt populare și în Germania, Spania, Anglia dar și în Cehia și Polonia.

Interesul științific pentru corcodușe nu a fost manifestat prea mult, dat fiind și faptul că nu sunt niște fructe ușor de găsit în piețe sau în supermarket-uri iar beneficiile lor au fost adesea trecute cu vederea.

Cu toate acestea, datorită aspectului pe care îl au, efectele lor sunt ușor de ghicit.

Știm cu toții că ele sunt în general de mărime mică, rotunde sau ovale, însă culoarea lor poate varia de la galben-auriu, până la roșu deschis sau chiar violet. Aceste nuanțe sunt un indicativ al substanțelor nutritive pe care le conțin corcodușele pe care deja le cunoaștem și le putem asocia cu alte fructe și legume care ne aduc beneficii pentru sănătate.

  • În mod paradoxal, când sunt încă verzi, corcodușele sunt cu atât mai mult pe placul copiilor, care, în joaca lor, adaugă și un plus de vitamina C care aduce neprețuitele beneficii antioxidante și antiinflamatorii. Mai mult decât atât, cine nu a mâncat măcar o dată ciorbă acrită cu suc de corcodușe?
  • Corcodușele galben-aurii sunt bogate în beta-caroten, care e tot un antioxidant puternic ce ne ajută sa combatem efectele negative ale radicalilor liberi care pot cauza deteriorarea graduală a celulelor. De asemenea, corcodușele mai sunt și o sursă de zeaxantină și alte flavonoide care au același rol, dar care ajută și la scăderea LDL colesterolului și reducerea tensiunii arteriale.
  • Corcodușele roșii ne indică prin culoarea lor, un conținut ridicat de licopen, ale cărui beneficii au fost demonstrate de studii care susțin că ajută la prevenirea unor tipuri de cancer.
  • De asemenea, corcodușele mai conțin quercitina, un flavonoid cu proprietăți antivirale și antiinflamatorii, iar cele roșii sau violet sunt bogate in resveratrol, un antioxidant care incetinește procesele de îmbătrânire celulară și menține sănătatea cardiovasculară.

Cu alte cuvinte, chiar dacă aceste fructe răspândite și rustice nu au căpătat atenția necesară pentru a fi studiate și puse în rând cu alte fructe ale căror beneficii deja le cunoaștem și le includem într-o alimentație echilibrată, ele reunesc cel puțin la fel de mulți nutrienți – conținând o cantitate semnificativă de vitamine, în special vitaminele A și C.

  • La 100g de corcodușe putem beneficia de 11.5 % din necesarul zilnic de vitamina A și 16% din necesarul zilnic de vitamina C, dar și minerale cum ar fi fier, calciu, fosfor, magneziu, cupru, seleniu sau zinc, însă în doze mai mici. Fosforul și magneziul susțin memoria și capacitatea de concentrare dar și tonusul general al funcțiilor cognitive, pe când vitamina C ajută la prevenirea anemiilor și stărilor de oboseală dar și la intărirea sistemului imunitar și grăbesc vindecarea infecțiilor tractului respirator, în special în rândul copiilor.

Pe lângă beneficiile nutritive pe care le aduc, aceste fructe sunt și bogate în apă, având o proporție de 90% însă sunt sărace în zaharuri, fiind ideale pentru consum și pentru persoanele ce suferă de diabet.

!!! Ca majoritatea fructelor de acest gen, corcodușele pot crește aciditatea gastrică astfel că nu sunt recomandate persoanelor care suferă de ulcer gastro-duodenal, hiperaciditate gastrică sau gastrită întrucât pot exacerba simptomele asociate.

Pot fi consumate și conservate într-o varietate de feluri, sub formă de sucuri, compot sau dulceață, dar și în tarte sau alte prăjituri; însă ca să ne putem bucura de beneficiile lor în totalitate, este bine să le consumăm în stare crudă.

În luna lui Gustar (august), bucătăriile de vară sunt pregătite pentru prepararea și conservarea “roadelor” verii… Dar unele bucătării au început mai devreme, de când corcodușele au intrat în luna lui Cuptor (iulie), din care au mai ieșit câteva borcane de compot, paste, magiun, fructe întregi opărite pentru prăjituri și altele.

Voi cum le-aţi consumat în această vară și cum le-aţi conservat pentru sezonul rece?

Internetul este darnic când vine vorba de idei, corcodușele sunt consumate și conservate în feluri variate (pe continent și în ţară), deci de inspiraţie nu ducem lipsă; oamenii share-uiesc cu entuziasm reţetele preferate… O simplă căutare în platforma Pinterest centralizează nenunumărate postări locale.

 

Comentarii via facebook

comments

SHARE
Previous articleBUCĂTĂRIA DE VARĂ
Next articleMERELE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here