În faţa luminii, ochii au nevoie de protecţie specială de la mic la mare Copiilor, adolescenţilor şi adulţilor nu trebuie să le scape din vedere protecţia împotriva radiaţiilor ultraviolete.

În vreme ce pigmenţii naturali, vitaminele şi mineralele asigură protecţie din interior împotriva (foto)oxidării, ochelarii de soare asigură protecţie din exterior, fiind un paravan pentru lumina puternică şi reflexiile ei.

Vara e simplu să ne bucurăm de toţi antioxidanţii pământului, protejând vederea cu o alimentaţie variată şi veselă. Iar pentru a ne orienta mai bine în varietatea ofertei, printre “literele de lege” se numără:

✅ A, B(-urile), C, E (vitamine)
✅ Zn, Se (minerale)
Luteină (pigment natural antioxidant)

La fel de simplu şi de necesar este să adăugăm un filtru extern de lumină, într-o ramă potrivită şi cât se poate de veselă!

✅ Atenţie, însă, doar culorile ramei se aleg “la liber”, nu şi cele ale lentilelor (în cazul cărora anumite culori asigură anumite forme de protecţie şi confort).

Totuşi, vedem ochelarii de soare mai des la ochii adulţilor, când cei mici petrec mult mai mult timp afară, la joacă (mai ales vara)… Pe de altă parte, alimentaţia copiilor este suplimentată mai atent decât cea a părinţilor (a căror vedere presupune din ce în ce mai multă atenţie).

Vederea trebuie protejată indiferent de vârstă şi de anotimp, dar sezonul cald cu siguranţă că-i ţine pe copii mai mult afară, unde ochişorii sunt expuşi direct radiaţiilor UVA/UVB care, în timp, afectează în principal cristalinul (lentila ochiului) şi retina.  Nici nu contează câţi nori se peripendă pe deasupra noastră, în faţa radiaţiilor UV aceştia nu reprezintă o piedică, expunerea fiind una importantă chiar şi în zilele mai întunecate.

Se întâmplă, din păcate, să vedem la persoanele în vârstă ce înseamnă cataracta sau degenerescenţa maculară…

Aceste afecţiuni (asociate vârstei) apar în principal ca urmare a deteriorării celulelor fotoreceptoare localizate la nivelul cristalinului respectiv al retinei, sub ameninţarea zilnică a radiaţiilor ultraviolete şi cu un “stoc” de luteină tot mai “consumat” şi mai dificil de „(re)generat”.

În structura pigmentului macular putem întâlni carotenoizi precum luteina, zeaxantina dar și mezo-zeaxantina, care nu poate fi găsită într-o varietate prea mare de alimente, însă este sintetizată la nivelul retinei prin ingestia de luteină. 

Luteina are un efect important antioxidant pentru retină, dar și pentru restul organismului, împreună cu vitamina C, beta-carotenul și vitamina E. 

Acești nutrienți au rolul de proteja organismul de efectele nocive ale radicalilor liberi, ei fiind instabili molecular și având capacitatea de a distruge alte celule, cauzând o serie întreagă de patologii. 

Într-o viaţă de om, cel mai mult timp petrecut în aer liber este consumat în copilărie şi adolescenţă. Atunci, expunerea şi consumul sunt cele mai mari (ochiul fiind „în creştere”). Iar dacă anii maturităţii nu aduc o grijă sporită pentru aportul de nutrienţi necesari “mentenanţei vederii”, în timp pot să apară “note de plată” (precum cele menţionate mai sus).

Grija pentru sănătatea vederii începe devreme de tot şi creşte odată cu vârsta. Iar o educaţie timpurile le oferă celor mici nu doar protecţia de moment, ci un obicei numai bun de păstrat până la adânci bătrâneţi. Ce mâncăm, ce purtăm şi, mai ales, cum ne purtăm este foarte important pentru sănătatea ochilor, de la mic la mare. Iar părinţii sunt un model pentru copiii lor.

Comentarii via facebook

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here