Combinaţiile alimentare fac parte din cele mai esenţiale principii când vine vorba de nutriţia sănătoasă, însă rareori sunt luate în calcul și puse în aplicare în ritualurile zilnice de preparare a mâncărurilor.

Motivele pentru care asociem anumite alimente sunt diverse, însă scopul principal este acela de a le potenţa anumite proprietăţi, fie că vorbim despre gust, miros sau aspect, ori preferinţele personale, de multe ori în cadrul unor preparate din bucătăria autohtonă sau internaţională, asocierile de ingrediente nu sunt cele mai sănătoase, iar sezonalitatea în care anumite alimente sunt disponibile ne forţează să facem anumite asocieri nepotrivite.

Asocierile alimentare sunt un mod de a combina sursele de nutrienţi în așa fel încât contribuţia lor să respecte biochimia organismului…

Macronutrienţii, (carbohidraţii, lipidele și proteinele) necesită enzime digestive diferite pentru a fi descompuse și asimilate, în prezenţa unui pH acid sau bazic.

Fiecare din alimentele pe care le consumăm necesită niște condiţii specifice pentru a fi digerate în mod corespunzător, combinarea lor în mod corect facilitează digestia iar nutrienţii sunt absorbiţi în mod eficient fără a exista pierderi, prin alimente parţial digerate, tranzitul intestinal este realizat optim, fără ca produsul de digestie să stagneze în intestin, iar energia depusă de organism pentru a realiza toate aceste lucruri să fie distribuită în așa fel încât să ajungă și pentru alte activităţi metabolice.

Scopul final nu e acela de a combina perfect anumite alimente, ci acela de a facilita digestia prin alegerile alimentare pe care le facem, iar acest aspect să contribuie la starea generală de bine, însă regula de bază este evitarea combinaţiei de carbohidraţi și protein, iar fructele trebuie consumate ca o masă separată.

De ce combinaţii? Care e diferenţa dintre proteine și carbohidraţi?

PROTEINELEÎn general sunt produse de origine animală, însă datorită faptului că sunt surse concentrate de proteine, nucile și semintele pot fi o categorie separată.

*Produsele lactate, preparatele din carne, ouăle
Se digeră în stomac, în prezenţa acidului clorhidric și a unei enzime numite pepsina (cu ajutorul lor, proteinele se divid în elementele lor componente – și anume peptidele și mai departe aminoacizii…  Necesita un pH acid pentru a fi descompuse și se asociază cu legumele crude sau gătite (mai putin cele cu conţinut mare de amidon) și cu alte surse de proteină animală.

*

Nucile și seminţele

Se asociază cu legume crude, alte nuci sau seminţe, banane și fructe uscate.

CARBOHIDRAŢIIFructele, cereale integrale, produse de panificatie sau care conţin făina, cartofi, leguminoase (fasole, linte, mazăre, năut, soia).Activează anumite enzime din secreţia salivară, cum ar fi amilaza și ptialina, digestia pentru carbohidraţi începe în cavitatea bucală și este  ajutată și de procesul de masticaţie. Necesită un pH bazic pentru a fi descompuse.

*Fructele
Se consumă cel mai bine separat de alte alimente cu 15-20 de minute înainte de a consuma altceva, depinzând de fruct și de cantitate, excepţie fac legumele cu frunze verzi (exemplu: spanacul, salata) cu care se pot combina.

*Cerealele și legumele bogate în amidon (cartoful, dovleacul etc)
Se combină cu toate legumele crude sau gătite, excepţie făcând avocado (care este un fruct) și cu care de asemenea se pot combina.


*Leguminoasele

Se asociază ideal cu legume, inclusiv cele cu conţinut ridicat de amidon, ele fiind totodată și o sursă de proteină vegetală dar și de carbohidraţi.

  • Legumele în stare crudă sunt “neutre” și se pot combina cu aproape orice categorie, cu excepţia fructelor.

  • Avocado este un fruct și se poate combina cu alte vegetale bogate în amidon, cu banane și fructe uscate (nu și nucile sau seminţele).

  • Bananele se pot combina cu alte fructe proaspete, fructe uscate, nuci și seminţe.

  • Pepenele trebuie consumat separat de alte alimente sau cu ceva timp înaintea lor; este bogat în apă și carbohidraţi, deci se digeră destul de repede, însă nu trebuie combinat cu pâine, brânză sau alte asocieri “populare”!

  • Condimentele pot fi considerate “neutre” cu condiţia să fie folosite în cantităţi mici, sosurile bogate în grăsimi se combină ideal cu legume și legume bogate în amidon și mai puţin cu proteine.

Comentarii via facebook

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here